+421 902 688 395 Infolinka - Pondelok - Piatok 8:00 - 17:00 Hradbová 19, 040 01 Košice

Automatická prevodovka

PROLÓG DO SVETA AUTOMATOV

V roku 1997 sa v Európe predalo približne 15% vozidiel s automatom. Každým rokom to rapídne stúpa. Tento nárast spôsobujú hlavne západné krajiny, kde väčšia polovica ľudí radšej siahne po automate. Píše sa rok 2021 a autá s automatickou prevodovkou sa stávajú v Európe čoraz populárnejšími. No kým jedni automat doslova milujú, druhí nedajú dopustiť na manuál. Jazda s automatickou prevodovkou je o poznanie jednoduchšia, no treba pri nej dbať na správne návyky. Aké výhody má automatická prevodovka a pre koho bude tou správnou voľbou? Prečítajte si náš článok aby ste spoznali našu ideu.

AUTOMAT POTEŠÍ TAKMER KAŽDÚ ŽENU…

Sú situácie, v ktorých by automat ocenili aj jej zarytí odporcovia. Automatická prevodovka je ako stvorená pre nežné pohlavie. Vďaka nemu sa stratí veľa obáv zo šoférovania v kombinácii s menším autom, spraví z auta kompaktné mestské vozidlo určené na každodenné používanie. Je to tá najideálnejšia voľba na naše cesty. Čo je dôležitejšie ako bezpečnosť vašich polovičiek na cestách?

NIE LEN DO MESTA…

Autá s automatom majú význam hlavne v meste, v oblastiach s vysokou hustotou dopravy, kde je potrebné neustále rozbiehať sa. Práve to je jedna z ich najsilnejších stránok. Ale rozhodne nie jediná. Automatické prevodovky prinášajú množstvo výhod. Doprava v mestách je už v dnešnej dobe veľmi prehustená a komplikovaná, kvôli veľkému množstvu áut a ich počet sa bude v najbližších rokoch ešte zvyšovať.

BEZPEČNEJŠIE OVLÁDANIE…

Automat je hlavne bezpečnejší. Naučiť sa ho ovládať je rýchlejšie, čo prináša zvýšenie bezpečnosti na cestách, keďže pozornosť môžeme venovať okoliu, všímať si viac situácií a vedieť lepšie reagovať. Väčšina bezpečnostných asistentov vo vozidle je prispôsobená vozidlám s automatom, pre lepšie fungovanie. Okrem iného, umožňuje nováčikom držať obe ruky počas jazdy na volante. Jazda je tak bezpečnejšia ale aj plynulejšia. Zároveň sa vodič môže plne koncentrovať na sledovanie premávky, nemusí rozmýšľať nad preraďovaním správnych rýchlostných stupňov a stláčaním spojky. 

RÝCHLEJŠIE OKAMŽITÉ PRERAĎOVANIE… 

Manuálna prevodovka sa pre nového vodiča zdĺhavejšie ovláda počas rozbiehania z križovatky, prejazdom ňou, či zrýchľovania, spomaľovania a zastavovania. Pri automatickej prevodovke sa všetky tieto úkony vykonávajú plynulejšie, bezpečnejšie a bez akejkoľvek námahy vodiča.

LEPŠIA JAZDA DO KOPCOV…

Je rozbeh do kopca vašou nočnou morou? Automatická prevodovka umožňuje jednoduchšie pohýnanie do kopca, čo ocení každý vodič, ktorý môže mať s pohýnaním do kopca problém. Pri automatickej prevodovke sa vám nemôže stať, že vám auto cúvne, či „zdochne“.

Prenechajte radenie prevodových stupňov svojmu vozidlu

Zmenu prevodových stupňov automatickej prevodovky si sotva všimnete. Niekoľko prevodových stupňov umožňuje jazdu pri nízkych otáčkach, čo znižuje spotrebu paliva a poskytuje nižšiu hladinu hluku. Prevodovka bude za vás jemne a efektívne radiť medzi niekoľkými prevodovými stupňami a poskytne vám tak optimálny komfort jazdy. Okrem toho može byť automatická prevodovka ozajstný športovec: po stlačení plynu zažijete športovo rýchle pri zmene niekoľkých prevodových stupňov a napriek tomu budete často jazdiť v optimálnom rozsahu otáčok. V tom správnom režime sa primerane užijete jazdu alebo aj výkon vášho vozidla, vďaka čomu si vychutnáte ešte väčší pôžitok z vašej jazdy.
A SAMOTNÝ VÝCVIK NA AUTOMATE? PREČO NIE …

Možno si viacerí z vás poviete, že ide o najväčšiu hlúposť na svete a každý by mal prejsť riadnym výcvikom s manuálnou prevodovkou. Pravdou však je, že Európa ako posledná odoláva trendu automatických prevodoviek. „Máme doma dve autá. Aj mamka aj tatko majú automat, no mám si zrobiť manuál, aby som sa lepšie naučil/a šoférovať“. Skúsme si rozobrať túto teóriu… Máme automat. Super, kde si ten manuál budem trénovať po autoškole? Kúpim si, alebo mi kúpia manuál, keď sami poznajú výhody automatu? Budem sa učiť na kamarátovom… Jasné dobrý nápad. A zodpovednosť? Čo ak sa niečo stane? Čo ak niečo „oškriem“? Musím sa naučiť na manuále, nech viem lepšie šoférovať. Už od detstva nám rodičia vravia, ako som šoféroval autíčko v lunaparku, či za blokom na ihrisku. Ovládal som nejakú rýchlostnú páku? Nie. A predsa som to odšoféroval… 😉 Tak ste si odpovedali, čím sa vlastne šoféruje? Volantom.

Ako sa zo mňa stane lepší šofér? Sledovaním situácií v cestnej premávke, dopravných značiek, správnym dávaním prednosti v jazde či riešením križovatiek a hlavne bezpečným prejazdom cez ne. Nie všetci sme rovnakí alebo technicky zdatní, to ale neznamená, že sa z vás nemôže stať plnohodnotný šofér. Máme modernú dobu, máme možnosti, máme automat, prečo to nevyužiť ale počúvať 30 rokov starú teóriu o manuále?

Chráňte svoje ženy, deti a svojich najbližších, nenúťte ich naučiť sa silou mocou ovládanie manuálu, doprajte im bezpečnosť a komfort. Rozšíriť si vodičák o manuál vedia hocikedy do pár dní, keď to budú aktuálne potrebovať. 

POZNÁTE VETU “AUTOMAT BY SOM SI NIKDY NEKÚPIL, TEN JE PRE DEBI*A”

Prečo sa s týmto stretávate? Najčastejšie tieto vety počúvame od ľudí, ktorí automat možno ani nikdy neskúsili alebo nemali dostatok času sa s ním zoznámiť a obľúbiť si ho. Z vlastnej skúsenosti Vám vieme povedať, že máme odjazdených veľa km na autách s manuálnou prevodovkou, no v dnešnej dobe je na cestách omnoho viac vozidiel ako pred 20 rokmi.  Skúsili ste si už automat? Poznáte ľudí, ktorí boli proti a po jednej jazde ich nasledujúce auto bol automat? Pozrite sa, aké majú auto dnes a nájdete tam legendárne „R, N, D, P.“

Nemyslíte si, nie sme proti manuálu. Dávajú zmysel vo veľa typoch áut, či už v lacnejších, starších alebo športových. Každopádne, je nám veľmi ľúto, že sa čoskoro dočkáme stavu, kedy nebude možnosť voľby. Prečo? Ak sa na to pozriete z pohľadu dopytu, prídeme na to, že z ekonomických dôvodov už vôbec nebude mať zmysel vyrábať manuálne prevodovky v takom množstve. Čo si teda myslíme? Dávame tomu pár rokov a manuálnu prevodovku si nekúpite ani v nových autách predávaných na európskom trhu. Bude sa musieť šetriť a vyvíjať len to, o čo bude záujem.

No a čo s „mojím dobrým manuálom“ po rokoch? Je to otázka času. Ľudia už v dnešnej dobe si radšej volia kúpiť automat. Pri štandardnom cykle výmeny vozidiel, čo je z pravidla 3-5 rokov používania zistíme pri predaji, že môj „nový“ manuál, ktorý má len 156 000km v plnej výbave je menej vyhľadávaný, pretože ľudia skôr siahnu po automate s nižšou výbavou. Dôkazom toho je aj fakt, že v dnešnej dobe sa automaty kupujú aj ako firemné autá. Cena manuálov rapídne klesá, dopyt po automate stúpa a aj napriek tomu sú ceny jazdených vozidiel s automatom približne rovnaké. Zvážte kúpu vozidla aj pre budúcnosť predaja.

VIEM SI ROZŠÍRIŤ VODIČÁK NA MANUÁL? SAMOZREJME, AJ DO DVOCH DNÍ 

Takzvané „odblokovanie“ manuálu, ak ste už držiteľom vodičského oprávnenia na automat nepodlieha žiadnemu kurzu. Žiadateľ sa o takéto odblokovanie dohodne s ktoroukoľvek autoškolou  na území SR po absolvovaní potrebného množstva kondičných jázd na aute s manuálnou prevodovkou. Takýto žiadateľ nepodlieha žiadnemu kurzu v autoškole! Po získaní návyku na spojku a spôsobu rozbiehania sa, žiadateľ požiada autoškolu o prihlásenie na preskúšanie z odbornej spôsobilosti. Čakanie na takúto skúšku nie je zdĺhavé ako pri klasických skúškach v autoškole. Skúška sa dá vykonať do pár dní, podľa dostupnosti termínov dopravného inšpektorátu. Priebeh skúšky je podľa §20 vyhlášky 9/2009, pričom na skúške žiadateľ nepíše test, ale je preskúšaný iba z vedenia vozidla. Poplatok za preskúšanie z odbornej spôsobilosti je kolok vo výške 16,50€. Zvyšná cena sa pohybuje od počtu kondičných jázd v autoškole.

Vyhláška č. 9/2009 Z.z.

§ 20 Pri vykonávaní skúšky z vedenia motorových vozidiel skupiny B1, B a BE podľa odseku 1 písm. a) sa preveruje

b) na úseku vedenia motorového vozidla najmä schopnosť

  1. zvládnuť slalomovú jazdu smerom dopredu,
  2. cúvať priamo, cúvať v zákrute a cúvať so zatáčaním vľavo a vpravo za roh na určené miesto pri zachovaní určeného smeru v priestore simulujúcom jazdný pruh,
  3. otočiť vozidlo do protismeru s použitím prevodového stupňa vpred a spätného chodu,
  4. zaparkovať vozidlo a opustiť parkovacie miesto (pozdĺžne, šikmé alebo kolmé státie k vodiacej čiare) jazdou dopredu alebo dozadu, na rovine, pri stúpaní alebo klesaní,
  5. zastaviť vozidlo s presnosťou zastavenia na určenom mieste.

 

§ 22 Na účely skúšky z vedenia motorových vozidiel a vodičského oprávnenia sa rozumie

c)vozidlom s automatickou prevodovkou vozidlo iné, ako je vozidlo podľa písmena b).

(4) Ak sa skúška z vedenia motorových vozidiel vykonáva na motorovom vozidle s automatickou prevodovkou, obmedzí sa príslušné vodičské oprávnenie len na vedenie motorových vozidiel s automatickou prevodovkou.

(8) Obmedzenie vodičského oprávnenia podľa odseku 4 sa zruší, ak držiteľ takto obmedzeného vodičského oprávnenia úspešne vykoná preskúšanie odbornej spôsobilosti v rozsahu skúšky z vedenia motorových vozidiel podľa § 20 na motorovom vozidle s manuálnou prevodovkou alebo na jazdnej súprave, kde je motorové vozidlo s manuálnou prevodovkou, ktoré patria do tej skupiny, na vedenie ktorej je vodičské oprávnenie obmedzené.

KONTAKTUJTE NÁS

Chcete sa dozvediet viac? Zaujíma Vás ešte niečo? Kontaktujte nás telefonickyelektornicky alebo vyplňte náš formulár a my Vám odpovieme na otázky.